Tankesurr 🙄


Er du en av dem som har hodet fullt av tankesurr? Det koker over av stresstanker om alt du må gjøre men ikke får gjort? Går det også utover nattesøvenen din? Mitt tips til deg er at du hver dag FØR kl. 17.00 setter av tid til å organisere tankene din om alt du må gjøre. Personlig foretrekker jeg å gjøre det på morgenen eller formiddagen slik at jeg kan ta tak i noe av dette allerede samme dag, det jeg klarer. Om du gjør det etter kl. 16

er det ikke alltid mulig å utføre oppgaver som inkluderer for eks. å ringe et offentlig kontor osv. før dagen etter. Men du trenger også å systematisere stresstankene dine. Noen oppgaver haster, de må gjøres snarest. Noen oppgaver kan du delegere eller be om hjelp til. Noen oppgaver kan vente, de haster egentlig ikke. Sorter tankesurret ditt, så ser det plutselig mye bedre ut🤗 Det er mange måter å gjøre dette på. Noen har lister, noen har kladdebøker, noen bruker PC, og noen bruker fysiske skuffer. Den siste modellen er egentlig veldig praktisk. Du skriver alle oppgavene dine på lapper, dvs. at du skriver en oppgave på hver lapp, og legger dem i skuffen for HASTER. Så gjør du tilsvarende med en skuff for DELEGERE / BE OM HJELP, og en skuff for KAN VENTE. Det som imidlertid er veldig viktig med denne ordningen er at du faktisk sjekker øverste skuff HVER DAG. Det hjelper ikke å legge noe i hasteskuffen, hvis du GLEMMER å følge det opp 😎 De fleste vet hva jeg snakker om når jeg sier " ute av syne ute av sinnet". Be🙄 Behagelig men FARLIG fordi det kan få alvorlige konsekvenser. Derfor må du lage deg en rutine at du hver dag tar minst en lapp fra øverste skuff og fullfører. FULLFØRER. Jeg skal komme tilbake til dette temaet i en annen bloggpost, om hvorfor det er så viktig å fullføre. Men tilbake til sortering av tankesurr.😃 Du kan som sagt også skrive tankene på et ark og henge det på kjøleskapet eller et lignende lett synlig sted dersom du har lett for å glemme det som ikke ligger rett foran deg. Med mye stress i hverdagen blir man ofte litt glemsk. Jeg skal komme tilbake til dette også, et senere innlegg. Du tar da et A4 ark og tegner 3 kolonner på arket. Dette arket skal gjelde for en uke av gangen. Hver gang du får tankesurr på noe du må gjøre den uken plasserer du det i kolonnene for HASTER, BE OM HJELP eller KAN VENTE. Og så gjør du som med skuffesystemet; tar tak i minst en ting pr. dag, og gjerne mer om du klarer. Dette avhenger av din egen tilstand. Mennesker med for eksempel kronisk utmattelse eller utbrenthet har ofte mer enn nok med å gjøre en ting pr. dag. Mens andre kan klare mange flere. Så dette må du kjenne på selv. Gjør ting i sakte tempo og husk at ett skritt frem er FREMGANG 😍

Lykke til med sortering av tankesurret 😃

Grethe 💝

PS. Trenger du hjelp til stressmestring eller andre helseutfordringer er du varmt velkommen til å bestille time hos meg i klinikken eller på telefonen:

14 visninger
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now